Tuesday, April 22, 2014

cerita mimpi saya..

salam semua...

semoga sihat disamping keluarga tercinta, atau teman2 tersayang atau hanya ditemani malaikat... hehe

hari ni saya nak cerita tentang kisah mimpi saya... kita semua pernah atau selalu bermimpi bukan? ada macam2 jenis mimpi.. ada yang sedih, yang gembira..tidak kurang juga yang pelik2... kadang2 kita tak boleh ingat perjalanan cerita dalam mimpi tersebut sehingga ianya benar2 berlaku! dan mimpi tersebut sudahpun berlaku pada saya. sebenarnya sebelum ini saya kurang percaya pada mimpi. walaupun ada jenis mimpi yang benar dan boleh dipercayai.. tetapi saya selalu menganggap mimpi saya adalah permainan tidur yang biasa... sebab saya bukanlah hamba ALLAH yang alim ulamak yang layak dihadiahi mimpi yang boleh memberi makna atau hint2 tertentu untuk kehidupan. saya sedar hamba ALLAH yang jahil serta banyak dosa ini tidak mungkin diberi sebarang cerita benar melalui mimpi. kalaupun hanya mendapat mimpi2 buruk supaya diberi keinsafan dalam diri ini saya sudah cukup bersyukur! 

cerita ini sudah berlaku hampir 4 tahun yang lepas.. ketika itu saya masih tinggal di oman dan datang ke makkah dan madinah untuk menunaikan ibadah umrah & ziarah. ketika itu rania usianya baru menganjak setahun bermakna pada tahun 2010 saya sudah datang ke makkah buat pertama kalinya. semasa itu tidak terlintas difikiran pun akan dapat tinggal di sini. macam yang saya pernah ceritakan pada entry yang lepas... saya pun tak sangka betul2 genap setahun selepas kedatangan saya ke makkah untuk mengerjakan umrah, saya dapat jejakkan kaki lagi ke bumi barakah ini tetapi sebagai seorang yang terus tinggal di sini. mashaallah alhamdulillah... 

jadi, ketika saya mengerjakan umrah tersebut, saya bermimpi dapat solat bersama2 2 orang wanita pada suatu masa dan tempat yang berlainan di masjidilharam... orang pertama yang saya mimpi itu adalah kak intan. sahabat akrab saya di muscat, oman ketika itu. dan orang kedua adalah kakak saya... the only 1 kakak kandung yang saya ada didunia ini. saya mimpi kami bersama2 solat bersebelahan tidak pasti di kawasan mana tetapi yang jelas, di makkah dan di masjidlharam! saya tersedar akan bunyi azan subuh yang pertama. ketika itu saya tinggal di hotel dalam zam2 tower yang ada speaker terus dari masjidlharam. jadi setiap azan kedengaran jelas dalam bilik. saya terjaga dan bersiap2 untuk ke masjid..... sambil2 itu masih memikirkan... dan tersenyum sendiri... mainan tidur betul! desis hati saya. entah bila lagi aku dapat peluang untuk kesini bersama2 kak intan... dan kemudian bersama2 along! masa tu saya betul2 tidak sangka yang mimpi tersebut akan dan telah pun menjadi kenyataan.. 

dan trust me.... kedua2 mereka telah datang kesini 2 tahun lepas... mula2 kak intan datang bersama-sama anak2nya dan beberapa bulan kemudian kakak saya datang bersama suami dan anaknya... ;') allahuakhbar dan gambaran dalam mimpi tersebut benar2 jelas! pertama, saya sudah pun solat bersama2 kak intan di perkarangan dataran masjidlharam seperti dlm mimpi tersebut. dan solat bersama2 kakak saya (along) di dalam masjid. semasa along di sini kami banyak juga spend time di masjidilharam. pada suatu hari tu, kami berjalan bersama2 menuju kedalam masjid. ketika itu saya memimpin tangan rania dan along menolak stroller waseem. dan baru saya betul2 jelas akan mimpi tersebut sebab masa saya bermimpi along belum pun ada anak! situasi dan suasana betul2 sama dalam mimpi saya ketika itu.. kami berjalan bersama2 menuju ke masjid.. malah mood kami ketika itu juga saya masih dapat rasakan sehingga kini. hinggakan setelah bermimpi saya boleh ingat dan tersenyum sendiri.. oh ALLAH... sungguh indah perjalanan hidup yang telah Kau aturkan... memberi yang terbaik akan manusia yang terlalu banyak dosa... 

sungguh cerita mimpi itu dapat menukar pepsepsi saya terhadap mimpi.. bahawa ALLAH boleh menghadiahi kita kisah kehidupan kita yang akan datang pada sesiapa sahaja.. walau bagaimanapun masa silam kita. sungguh ALLAH itu maha mengasihi... saya tidaklah terlalu taksub mempercayai mimpi... tetapi ALLAH itu maha mengetahui.. dan Dia lah sebaik2 baik pengatur kehidupan hamba-hambaNya... seringkali along kata, mana mungkin along dapat datang umrah sekrang... mana mampu... gaji pun tak seberapa. tiba2 dia dan keluarga disponsor oleh seseorang untuk datang! mashaALLAH.... siapa kita untuk meneka kehidupan kita yang akan datang... siapa kita untuk menghakimi kehidupan orang lain... rezeki yang ALLAH berikan tidak kira siapa dan masa... just keep on praying dan percaya akan rezeki masing2... :) 




along with her husband and son. masa ni waseem berumur 4 bulan... 

sebenarnya ini juga merupakan pertemuan pertama saya dengan waseem.. selepas along melahirkan waseem saya belum sempat balik malaysia untuk berjumpa. siapa sangka kan waseem... ALLAH nak temukan kita di makkah rupanya.... supaya waseem tak lupakan bonda.. hehe..




gambar rania bersama diana.. anak kak intan... gambar saya bersama2 kak intan xjumpa! sorryyyyy... :) 

Itu sahaja kisah2 mimpi saya... ada lagi satu mimpi yang agak pelik. tetapi saya tidak berani untuk meceritakan sebab risau sekiranya ianya hanya mainan tidur. semoga kita semua dilindungi ALLAH selalu... salam... :)) 

3 comments:

  1. salam, terkadang memang kita diberi petunjuk cuma kita yang tak tahu menafsirnya...takut bila suka mentafsir mimpi jadi kelain pulak kan.

    ReplyDelete
  2. Bestnya...
    meh lah mimpikan saya dapat duduk saya macam sis masnira... huhuhu... bila lah dapat pergi lagi ne... doakan yer...

    ReplyDelete