Sunday, March 12, 2017

PROJEK WAKAF AL RAJHI GROUP DI SUDAN. KENDALIAN JURUTERA MALAYSIA.


"Dari padang pasir yang tandus bertukar ke ladang gandum yang subur!" 

Siapa sangka projek WAKAF yang bakal menyumbangkan 80% hasil keuntungannya kepada negara-negara miskin di seluruh dunia ini mempercayai seorang jurutera Malaysia Tuan Hj Zuraimi Isa sebagai Head Of Deparment- Water Management Service yang terlibat dalam pembinaan pump house, irrigation pump, canal construction dan pivots. 

Beliau ternyata sangat hebat mashaALLAh di dalam bidangnya 'mechanical engineering' apabila kepakarannya sudah di percayai oleh 7 buah negara sepanjang 19 tahun beliau bertugas. Namun projek ini lebih memberikan kepuasan lahiriah dan juga rohani apabila khabarnya ia merupakan projek wakaf, kepuasannya berbeza daripada projek mega lain yang pernah beliau terlibat. 

Apa yang berjaya membuatkan saya terlalu kagum adalah projek ini berjaya menukar sebuah padang pasir yang tandus di negara panas Sudan menjadi sebuah ladang gandum yang sangat subur dengan kepakaran teknologi kejuruteraan yang digunakan. hebat mashaALLAH! 

Bercerita tentang cabaran. Menurut beliau cabaran terbesar yang terpaksa di lalui adalah dalam mendapatkan alat ganti. Kebanyakkan projek wakaf ini berada di pedalaman padang pasir. Jarak terdekat dengan bandar utama adalah 400km. Jadi beliau banyak melakukan modifikasi untuk menyiapkan sesuatu projek berdasarkan apa materials yang terdapat di project site. 

Semoga projek ini akan terus berkembang dan melibatkan banyak negara lain khususnya kepada negara-negara miskin di benua africa. amin... 

p/s- Jurutera hebat. Anak kelahiran negeri Kelantan, Tuan Haji Zuraimi Isa ini keluaran universiti tempatan tau. Universiti Teknologi MARA . Syabas tuan. Semoga terus memberikan insprasi kepada anak-anak muda yang meminati bidang mechanical engineering. 






Nile Pump Station - Diantara projek yang dibina oleh beliau..



pivot yang berkeluasan 60 hekta

Ladang Gandum yang subur!




pivot irragation system

wajah asal padang pasir yang tandus sebelum bertukar menjadi sebuh ladang gandum yang subur.

pump yang digunakan untuk mendapatkan air daripada 800 kaki di bawah tanah!




Nasihat Tuan Hj. Zuraimi Isa untuk anak-anak muda: 

Prinsip utama adalah kejujuran dan ikhlas. Jujur dalam bekerja, jujur dalam berkawan dan juga jujur dalam kehidupan. Bila kita jujur dalam bekerja, tidak menipu walaupun kekadang kita di pihak yang sedikit, ALLAH swt akan bukakan jalan untuk kita.. 

Sepanjang dalam kerjaya saya, saya tidak pernah meminta untuk di naikkan pangkat atau di naikkangaji.. tetapi dengan kejujuran dan keikhlasan dalam melaksanakan kerja.. kenaikkan pangkat dan gaji itu datang sendiri, saya tidak pandai membodek, dan saya terkenal dikalangan rakan sekerja sebagai seorang yang tegas dan garang. tetapi itulah resepi saya dalam menyiapkan setiap tugasan yang diberikan.. 

kadang2 saya juga meragui kemampuan saya sendiri.. tetapi saya tidak pernah berundur. saya sahut cabaran itu dan buktikan saya mampu lakukan! Bukan senang untuk membina keyakinan orang asing terhadap kita as a Asian. Tapi, alhamdulillah kebanyakkan expatriate asing sama ada dari Europe atau benua lain amat menghormati saya...


Tuan Hj Zuraimi Isa bergambar di ladang gandum yang sudah mula membuahkan hasil.. mashaALLAH.. 

"Pada masa hadapan, saya percaya bukan petroleum atau emas yang akan menjadi punca utama ekonomi negara.. tetapi akan berubah kepada FOOD security.. dengan bertambahnya jumlah penduduk dunia, kita perlukan jaminan pengeluaran makanan juga tidak akan terjejas." Tn. Hj. Zuraimi Isa. 





oleh,

MASNIRA RAMLI. 

No comments:

Post a Comment