Thursday, August 11, 2016

Pakej Haji Premium/VIP.


Assalamualaikum.

Kita selalu melihat gambar-gambar atau liputan haji untuk jemaah-jemaah yang datang dengan pakej muasasah. Sejujurnya, terdapat banyak pakej yang disediakan pada musim haji. Terpulang kepada empunya diri mahu memilih pakej yang mana sesuai dengan kemampuan dan rezeki masing-masing. Perjalanan ibadah haji ini kadangkala bukan atas dasar kemampuan semata-mata. Maksud kemampuan di sini adalah dari segi kemampuan fizikal, kesihatan dan juga kemampuan dari segi keewangan. Kadangkala, sudah kita aturkan semua dengan baik dan sempurna, tetapi ALLAH yang meletakkan bagaimana perjalanan haji kita nanti mengikut rezeki masing-masing. Walaupun datang dengan pakej yang mahal, ada yang terpaksa menempuh ujian yang tidak terjangkau kesukarannya. Begitu juga yang datang dalam apa-apa cara sekalipun, ada yang datang tanpa pakej yang mahal mahupun tiada pakej langsung tetapi perjalanan hajinya mudah tanpa ujian yang berat. MashaAllah tabarakaAllah.. beruntung bukan? 

Sebenarnya, hari ini saya nak ceritakan tentang dua orang hebat yang sedang mencipta nama dan tempat tersendiri di kota Makkah al Mukarramah. Terkenal dengan pasangan suami isteri yang saling membantu dan sentiasa bersama di dalam apa sahaja kesenangan mahupun kesukaran yang mereka lalui, pasangan Hj Zahiri Maulud dan Hjh Ruzainun yang saya fikir terlalu layak untuk dijadikan idola dan inspirasi ini berjaya menempatkan diri sebagai pakar perunding dalam beberapa cabang pengurusan perniagaan di Makkah. Salah satu daripadanya adalah penglibatan mereka dalam Syarikat Nozoly Limited. Ianya merupakan penyediaan khemah serta perkhidmatan bertaraf premium/vip di Arafah dan Mina sepanjang musim haji. 

Pakej haji premium yang bertempat di maktab 112 ini menyediakan kelengkapan dan service untuk jemaah haji bukan sahaja dari Malaysia tetapi dari negara Asia Tenggara yang lain seperti Indonesia, Brunei, Singapore dan juga China. Yang pastinya, pakej haji ini menyediakan penempatan yang sangat-sangat selesa untuk tetamu-tetamu ALLAH yang menggunakan khidmat mereka. mashaAllah tabarakAllah.. 

Mari lihat gambar-gambar  kawasan khemah tersebut yang pastinya mampu membuatkan hati riang melihatkan rezeki keselesaan yang dimiliki mereka. Saya yang sudah 3 kali haji secara sendiri tanpa mengambil sebarang pakej ini pastinya akan terlalu menghargai dan bersyukur jika berpeluang untuk mengerjakan haji yang sangat-sangat selesa begini. Lebih lagi kalau kita sudah tidak berkemampuan dari segi fizikal, pakej haji sebegini lebih sesuai dan memudahkan dengan izinNya.. 

Jom kita tengok khemah di arafah dulu.. tempat untuk berwukuf... 

pemandangan luar khemah di arafah.. 



pastinya pakej sebegini menjanjikan tandas yang selesa.. dan paling penting tidak perlu berebut dan menunggu lama jika ingin menggunakan tandas. amat menyenangkan hati dapat bonus tandas yang bersih. memang bahagia nyaaa nak beribadat. 

sangat bersih mashaAllah.. 


lengkap dengan tuala dan selimut. tak perlu susah2 nak bawa.. 

ruang makan.. 
ruang rehat.. 




makanan juga diberi secara buffet. 

makanan yang terhidang.. 

lobster di hari wukuf... 

sedang berdoa menunggu matahari terbenam menandakan waktu berwukuf hampir berakhir.. 

Gambar seterusnya pula adalah khemah-khemah di Mina.. untuk pengetahuan semua, di Mina terdapat banyak khemah yang jauhnya ke Jamrat (tempat melontar) mengikut harga pakej yang kita ambil. biasanya makin mahal, makin dekatlah perjalanan untuk melontar. Jarak yang dilalui oleh tetamu-tetamu Allah yang mengambil pakej Premium ini adalah hanya lebih kurang 100m dari escalator untuk ke Jamrat (tempat melontar). MashaALLAH dah dekat sangat tu. Biasanya perjalanan saya hampir 10km pergi dan balik! 



sofa bed.. 

bilik yang ada toilet sekali.. 

selesanya.. 

tempat makan.. 







Sungguh bertuah kepada sesiapa yang berpeluang untuk mengerjakan haji melalui pakej2 sebegini. Namun seperti yang telah saya nyatakan tadi, lain orang lain pendapat dan rezekinya, Ada yang sangat berkemampuan namun lebih suka membuat haji yang sukar dan lebih mencabar perjalanannya.. namun ada juga yang berpendapat untuk mengutamakan keselesaan dalam beribadat. Semuanya terletak kepada pendapat dan cara masing-masing. Saling menghormati dan bersyukur dengan rezeki.. InshaAllah perjalanan haji walau dalam pakej mana sekalipun kita berada akan menjadi mudah dan yang paling penting objektif utama untuk mendapat haji yang mabrur tercapai. inshaallah.. amin... 

Akhir sekali, inilah wajah Tuan Haji Zahiri dan Puan Hajah Ruzainun. mereka sudah mempunyai tempat sendiri di tanahair apabila sudah berjaya dengan beberapa perniagaan yang dijalankan. Namun, atas kecintaan kepada tanah barakah mereka berhijrah dan berusaha keras untuk mencipta nama di bumi barakah Makkah al Mukarramah pula. saya doakan semoga mereka berjaya dalam apa juga yang diusahakan. amin... teruskan memberikan inspirasi kepada orang lain ya! :) dan Semoga dipermudahkan perjalanan memberikan perkhidmatan terbaik untuk jemaah haji pada tahun ini.. aminn... berkhidmat dan juga boleh sama-sama beribadat! saya pasti ramai yang mengimpikan peluang sebegini.. 









Turut terinspirasi, 
Masnira Ramli..







18 comments:

  1. MasyaAllah. Semoga diri ku dpt menjadi tetamu nya menunaikann rukun

    ReplyDelete
  2. Bertuahnya....., Wasyukurillah...
    Dengan Izinya ingin menjadi tetamunya..., Doa darinya...

    ReplyDelete
  3. Khemah saya.sblh je khemah Menteri Jamil Khir masa saya jd petugas haji. Lauk2 dia yg balance dpt kami makan

    ReplyDelete
  4. Syukur alhamdulillah saya mempunyai kakak dan abang yang telah berjaya di Bumi Makkah, namun sikap mereka masih seperti dahulu Saling menghormati dan tidak sombong dengan sesiapa sahaja yang menjadi tetamunya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu aunty... orang2 berjaya yang sentiasa down to earth. :)

      Delete
  5. Syukur alhamdulillah saya mempunyai kakak dan abang yang telah berjaya di Bumi Makkah, namun sikap mereka masih seperti dahulu Saling menghormati dan tidak sombong dengan sesiapa sahaja yang menjadi tetamunya.

    ReplyDelete
  6. Kalaulah segalanya senang tidak ada rasa kenikmatan dalam hidup dan beribadah sebagai kata Allah tidak aku jadikan manusia kecuali utk menguji sesiapa yg terbaik perbuatannya

    ReplyDelete
  7. Itulah REZEKI ALLAH namanya tuan :)

    ReplyDelete
  8. Ada contact no atau url syarikat tsb?

    ReplyDelete
  9. Ada contact no atau url syarikat tsb?

    ReplyDelete
  10. umrah package 2017

    binqasim travels present best umrah package 2017 at affordable price with best facilities.Now book your desireable umrah package in very cheap price,this ramzan book the journey of your life time with bin qasim travels.bin qasim travels offers best umrah package in karachi, you can see our packages at our website.

    umrah packages, karachi, ramdan umrah

    ReplyDelete
  11. Ada contact no atau url syarikat tsb?

    ReplyDelete
  12. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  13. assalam.masih di mekah lagi atau sudah pulang ke malaysia?

    ReplyDelete