Showing posts with label resepi dari makkah. Show all posts
Showing posts with label resepi dari makkah. Show all posts

Tuesday, May 31, 2016

Resepi Sambusak dan Jus Lemon Pudina


Tidak lama lagi Ramadan bakal menjelang tiba.. Allah.. tak sabar nya rasa nak menunggu Ramadan tahun ni. entah kenapa excitednya lain macam. berdebar-debar pun ada. semua rasa ada.. Bahang ramadan semakin terasa di bumi Makkah ini. hampir semua orang sedang membuat persiapan untuk menyambut Ramadan bulan mulia.. orang-orang tempatan suka mempersiapkan kelengkapan sebelum ramadan menjelang tiba.. 

Sebut tentang kelengkapan, waktu berbuka orang-orang tempatan tidak akan sempurna tanpa sambusak ini. sejenis kuih yang berbentuk seperti samosa. tetapi cara membuat intinya lain dari samosa.. rasanya pastilah sedap! sangat mudah juga untuk membuat sambusak ini. jom kita tengok resepi. 

Bahan2 nya adalah; 
kulit pasty sambusak.. (kami beli di supermarket disini.. kalau tidak ada boleh guna kulit popiah) 
daging cincang,
bawang besar dipotong dadu,
daun dil,
bawang putih,
serbuk jintan putih,
serbuk lada hitam,
serbuk ketumbar.
pati ayam. 


jom kita start! bawang mesti dipotong dadu.. begitu juga bawang putih dicincang halus.. 


ok, ni daun dil.. kalau di sini senang nak dapat.. di Malaysia saya tak pasti.. mungkin ada.. kalau tidak ada, boleh gantikan dengan daun pasley mungkin.. cuma rasanya sedikit berbeza.. daun dil ni potong halus ya.. 



ok, gambar dah banyak skip ni... maaf.. 
mula2.. letak sedikit minyak jangan banyak sebab minyak dari lemak daging akan keluar nnt.. kemudian tumis bawang putih sekejap.. lepas tu masukkan daging cincang.. tunggu sehingga air daging kering sedikit.. dan masukkan serbuk jintan putih, serbuk lada hitam dan juga serbuk ketumbar.. 


jangan lupa masukkan juga pati ayam.. perasakan juga dengan garam.. 




 the chef in action! ada effects asap2 lagi.. baunya pun semerbak tak tipu... yummy!

apabila air daging dah betul kering.. dan semua rempah dah sebati.. masukkan bawang.. gaulkan sekejap je atas api dan matikan tak boleh lama-lama nanti aromanya akan kurang.. 


bila dah betul2 sejuk inti tersebut, baru boleh masukkan daun dil.. jagan masuk masa panas.. 

inti dah siap, marilah kita mula membungkus sambusak.. boleh refer video dibawah untuk melihat demo membungkus sambusak dari Puan Hajjah sharifah. abaikan macam2 suara dalam video tu.. meriah sangat masa tu.. hehe.. 


tadaaaa... ! dah siap.. ready untuk digoreng! 



Dalam kehangatan berpuasa nanti.. mesti tekak kehausan dan teringin minuman yang segar, sedap dan sejukk mengalir ditekak. sejuk sehingga dalam perut! mashaallah.. air yang sangat sesuai adalah jus lemon dengan daun pudina ini atau dalam bahasa arabnya Jus laimun bil neknak. sihat dan sedap! bahan-bahannya pun senang sahaja.. 

segengam daun pudina yang sudah direlaikan dari batangnya dan dibasuh bersih. 
5-6 biji limau nipis atau lemon yang dikupas kulitnya dan dibuang empulurnya. (ambil bahagian isi sahaja) 
gula secukup rasa. 
sedikit air 
ais. 

caranya.. 
blend daun pudina, gula, limau nipis atau lemon dengan sedikit air sehingga halus.. kemudian masukkan ais dan blend lagi sehingga teksturnya betul2 halus. 

sedia untuk dihidangkan! mudah bukan? apa lagi.. selamat mencuba ya.. 


masukkan lagi gambar anak2 murid bersama guru masakan. alhamdulillah.. semoga bermanafaat semua ilmu resepi yang saya kongsikan di sini. terima kasih kepada Puan Hajjah Sharifah yang sudi berkongsi ilmu dengan kami. semoga Allah melimpah ruahkan rezeki yang berpanjangan.. amin.. 


bulan puasa nanti.. jangan lupa cuba resepi2 di sini ya.. selamat menyambut ramadan al mubarak. saja wish awal sedikit.. mana tau lepas ni tak sempat nak update blog. maassalamah.. :) 


konon2 chef,
Masnira Ramli. 

Friday, May 27, 2016

Resepi Nasi Kabsah.

Assalamualaikum.. 

Masih ingatkah anda akan entry saya tentang orang lama Makkah? boleh juga baca tentang cerita itu di sini.. Sudah mengenali Pn. Hajjah Sharifah, kami mengambil peluang ini untuk menambah ilmu dan meminta Pn.Sharifah mengajar kami memasak beberapa makanan arab.. alhamdulillah beliau sudi untuk berkongsi resepi dengan kami dan juga turut sama2 buat demo masakan supaya lebih jelas dan faham. lebih istimewa apabila menu2 yang diajar beliau adalah dari hasil gubahan resepi dari beliau sendiri berkat dari pengalaman beliau selama lebih 20 tahun menetap di Makkah al Mukarramah.. 

Jadi untuk entry ini, saya panjangkan ilmu yang sudah diturunkan kepada saya dan beberapa rakan yang lain. Ianya adalah nasi arab yang bernama Nasi Kabsah. bukan kak besah tau.. tapi Kabsah. :-P 

saya bagi resepi secara bergambar ya.. supaya jelas dan terang.. kalau tak faham boleh tanya dalam ruangan komen di bawah.. :) 


1. beras yang digunakan mestikan beras special untuk masak nasi arab ataupun beriani. kalau di Makkah senang nak dapat. biasanya akan tulis 'mazza rice' ataupun parboiled rice. beras jenis ini lebih keras dan kuat! kalau masak akan cantik tidak akan pecah2 dan hancur.. barulah cantik paras rupa nasi kita tu.. dari mata turun ke hati.. bila dah cantik mesti selera orang tak sabar nak makan.. 



2. kena ada rempah kabsah ni. kalau tidak ada kata Pn.Sharipah, boleh guna jintan putih, ketumbar dan lada hitam. kisar semua menjadi serbuk. ataupun beli yang dah siap dalam bentuk serbuk tu.  


3. ghee ataupun minyak sapi! baru lah arab baunya... 


4. tomato puri.. sukatan kena agak2 sendiri lah ye.. kami masak 20cups beras dan gunakan 3 kotak kecil tomato puri ini. 



5. lobak yang telah diparut.. beserta bahan lain disitu, tomato perlu diblender, beberapa bahan lain yang perlu digunakan dan tiada dalam gambar adalah, ayam, kiub pati ayam, bawang besar, bawang putih, bunga lawang, kayu manis, cengkih dan buah pelaga, serta lengkuas dan sedikit daun limau purut, serbuk lada hitam, serbuk jintan putih dan juga serbuk ketumbar.. 


6. sementara itu, basuh ayam dan juga beras.. beras perlu direndam selama lebih kurang 20 minit. ayam pula lebih elok kalau dibuangkan kulitnya.. sukatan air untuk beras mengikut jumlah cawan yang kita gunakan. kami masak 20 cawan beras dan sukatan air adalah 21 cawan. 



 jom kita mula memasak..! panaskan periuk besar pastikan menepati ruang untuk masukkan ayam dan beras nanti supaya nasi masak sempurna.. masukkan minyak sapi dan juga sedikit minyak masak. 



tunggu sehingga agak panas... 


kemudian masukkn kulit kayu manis, bunga lawang, buah pelaga dan juga cengkih. 



bila dah wangi baunya... bolehlah masukkn bawang putih.. kacau sebentar...


masukkan bawang besar yang telah dipotong dadu.. bawang bg banyak.. baru sedap.. 


bila bawang dah bertukar kepada golden brown color, masukkan tomato puri.. 


diikuti dengan tomato yang kita blender tadi.. kalau boleh blender kering tanpa air ya.. 


masukkan pula rempah kabsah.. dan kacau sebati.. 


 diikuti dengan serbuk jintan putih, serbuk lada hitam dan serbuk ketumbar.. 


kacau sebati dan masukkn ayam.. 

bagi chance ayam berkenalan each other di dalam periuk.. kacau2 sikit supaya mereka mesraaaa... dan kemudian masukkan kiub pati ayam! dah bau semerbak masa ni.. 


apabila ayam dah agak mesra dengan bahan2 yang lain masukkan air. pastikan air tersebut adalah air dalam sukatan beras tadi ya.. 


boleh lah masukkan semua air tersebut dan biarkan ayam masak dalam 25 hingga 30 minit.. ikut kadar kepanasan dapur masing2.. tutup periuk. bagi mereka privacy untuk berkenalan dengan lebih mesra lagi.. 


kemudian boleh lah masukkan beras.. kacau2 supaya sebati dan semakin mesraaa bersama.. 



bila nasi dan separa kering, boleh masukkn lobak yang diparut tadi bersama-sama lengkuas yang dipotong kasar dan juga daun limau purut.. kacau rata..

jangan lupa perlahankan api, tutup periuk supaya nasi masak sempurna..lebih kurang 20 minit.. sesekali kacau supaya tidak hangit dibahagian bawah.. dan.. tengok tu.. nasi sudah masak sempurna.. yummy.. boleh lah dihidangkan... 


sebelum itu, jangan lupa hidangan sampingan yang selalu dimakan bersama nasi kabsah iaitu, salad dan sambal tomatonya.. 

ni cara-cara nak buat sambal.. 
potong lada besar bewarna hijau, tomato dan daun ketumbar.. masukkan dalam dry blender, perahkan lemon atau limau nipis, dan perasakan dengan garam.. kemudian blender sehingga hancur dan sebati semua bahan. siap untuk di hidang! 



untuk salad pula.. potong dadu lobak, tomato dan timun.. daun ketumbar hiris nipis.. gaulkan dengan garam dan olive oil.. 

inilah hasilnya... makan dengan ulam jarjil juga.. sedapnya hingga makan bertambah-tambah tanpa sedar.. 

the abang haji pun makan tak pandang kiri kanan dah u olls... berbaloi kami masak dari zohor sehingga ke maghrib! penat hilang lepas semua tersedia dan enak rasanya... 

wajah-wajah riang selepas berhempas pulas di dapur..! sifu kami Pn.Sharifah yang berada di kedudukan 3 dari kiri yang memakai tudung warna cream itu.. terima kasih kak pah atas tunjuk ajar dan kesabaran mengajar anak2 murid yang nakal ni.. next class sila bawa rotan siap2. :p 



belum habis lagi tauuu... nanti saya sambung resepi sambusak dan air 'special' yang ada dalam gambar tu ok.. 




si tukang makan,

Saturday, April 2, 2016

Nasi Saleek..


Dah 5 tahun duduk kat makkah ni baru tahu dan sedar keenakkan nasi saleek. selama ini ku memandang sebelah mata sahaja.. alangkah ruginya... sambil telan air liur sbb dah agak lama tak makan nasi saleek.. 

kata pembantu suami di office yang merupakan anak malaysia kelahiran saudi.., masih memegang passport malaysia.. tapi oleh kerana lahir dan membesar di saudi, kebanyakkan mereka tidak pandai berbahasa melayu. pernah beliau datang malaysia dan di soal siasat imegresen Malaysia kerana menggunakan passport Malaysia tapi tak pandai berbahasa melayu! suspicious sgt kan... haha.. 

selepas beliau sambung belajar di UIA baru lah improve bahasa melayu beliau dan sekarang bekerja bersama suami saya. eh tercerita tentang perkara lain pula. ok sambung.. kata beliau nasi saleek ini hanya ada di makkah sahaja.. 'makanan orang2 makkah'. maksudnya orang arab tempatan yang bukan dari makkah tidak betul tahu tentang nasi saleek. betul ke? saya belum sempat study.. :p 

ok, nasi saleek ni teksturnya macam bubur nasi.. bahannya sangat simple. dan mudah sgt nak masak. orang malas pun boleh masak nih! tak percaya? ni yang nak bg resepi ni.. nanti try dan share keenakkannya dengan saya ya.


bahan2 nya.. 

daging kambing atau ayam. (bagi saya dua2 pun sedap)
buah pelaga 
lada hitam 
bawang besar 
susu tepung. (tak kisah brand apa pun. tapi di makkah selalu guna brand nido) 

simple je kan bahannya.. 

cara nak buatnya..
mula2 rebus ayam (dipotong 4)  atau kambing bersama2 buah pelaga dalam satu sudu besar camtu, lada hitam pun satu sudu besar dan bawang besar sebiji potong empat.. jangan lupa letak garam sekali.. 
rebus sampai daging agak empuk. kalau ayam rebus sampai ayam masak sahaja.. jgn lama sangat nanti hancur.
dalam masa yang sama kita rebus ayam atau daging tu, masak la juga nasi dlm periuk lain.. tapi jangan sampai kering.. masak half cook sahaja.. guna beras basmati lagi sedap! 
apabila daging/ayam dah empuk/masak, angkat ayam atau daging tu letak dalam bekas berasingan.. 
buangkan juga segala rempah di dalam air rebusan ayam atau daging tadi. 
masukkan nasi yang dah half cook tadi dalam air rebusan tersebut. 
masak smpai nasi kembang macam buat bubur nasi tu.. 
lepas tu bancuh susu tepung pekat2 dan campurkan susu tu dalam nasi.. kacau2 sikit bg sebati dan agak pekat dan boleh tutup api.. 
kalau daging kambing yang kita angkat tadi boleh dihidang terus bersama nasi.. 
kalau ayam pula, kena goreng dulu sekejap. jangan lama sangat.. bagi garing diluar dan lembut di dalam..yummy! 
boleh dihidang terus. cara orang sini hidang nasi saleek adalah letakkan semua nasi dalam dulang besar, kemudian letaklah ayam atau daging ditengah2.. 
kl suka boleh cairkan minyak sapi dan terus tuang atas nasi yang dihidang tadi. tabur sedikit lada hitam. 
makan bersama salad (ptong kecil2 timun, tomato dan coriander leaves, perah lemon sikit dan kacau siap untuk dimakan) 
dan sambal juga... (blend cili besar hijau bersama tomato, sedikit garlic, dan sedikit coriander leaves) 

dah siap! 

nasi saleek ayam dari dapur saya.. selamat mencuba ya! sambal tu saya lebih suka blend kering cili padi dan bawang putih, campur cuka atau lemon.. pedas dan marvellous.. makan sambil nangis.. :) 

beberapa bulan lepas pernah dijemput oleh orang arab tempatan untuk berkunjung ke rumah beliau. kami dihidangkan dengan nasi salik kambing yang sangat enak! seronok tuan rumah tengok kami makan. makan dengan penuh perasaan dan habis sedulang! semasa menjadi tetamu orang arab tempatan tersebut ada cerita yang sangat menarik. kelakar pun ia juga.. saya share dalam buku saya yang akan datang k. dalam buku tersebut banyak menceritakan keunikan budaya orang2 arab makkah ni. sudi-sudikanlah membeli dan membaca nnt ya.. sebelum itu jangan lupa dapatkan buku saya yang sedang berada di pasaran sekarang... kalau dan baca, harap sudi untuk berkongsi review dengan saya ya.. di facebook, intagram atau boleh komen di mana2 entry dalam blog saya ni. nak lebih privacy boleh email saya di masniraramli@gmail.com. :) 


saya tambah sikit info nasi saleek ni berpandukan komen rakan2 di blog & di facebook.

 * Masakan nasi salik berasal dari negara syam dan kebanyakannya diorang masak pada musim sejuk, tapi masakan ini telah ke hijaz terutama kawasan mekah dan madinah diorang kenal salik sebagai makanan tradisional bagi orng hijaz juga. Masakan yg senang dan enak lebih sedap dari bubur lambuk. Boleh cuba dengan daging kambing . (komen dr nabil master) 
*  Actually arabic gum. Binding agent untuk nasi saleek. Baru lebih mantap. Kalau tidak letak benda ni jadi macam kanji atau moi sahaja rupa nasi saleek kita. Jangan letak berlebihan nanti pahit. Saya suka makan nasi saleek dicampur dengan samin barri (minyak sapi). Boleh beli di supermarket atau kedai rempah. Salatah pula di campur dengan kiub nenas. Mabeles makan bila tiba musim sejuk. (komen dari Hj.khairani) 

terima kasih kepada yang berkongsi petua... bertambah maklumat saya. saya sangat hargai.. :) 


yang benar, yang makan nasi saleek satu dulang tanpa rasa bersalah,

Saturday, March 26, 2016

Chai Adani


Assalamualaikum...

Sejak kebelakangan ni saya dah terlalu suka minum chai adani.. chai bermaksud teh dalam bahasa melayu.. Chai Adani merupakan teh dengan gabungan beberapa rempah di dalamnya. teh ini baik untuk digestive system.. selain gahwah (Kopi arab), teh ini juga menjadi kegemaran orang2 arab yang biasanya di minum waktu pagi dan tengahhari... 

senang je nak buat chai adani ni.. 

caranya,

sediakan 3 cawan air 
 1 sudu besar loose tea ataupun tea bag
3 kuntum bunga cengkih
5 biji buah pelaga (ketuk2 sikit) 
1/2 sudu besar serbuk halia ataupun boleh je potong sedikit halia biasa.. 
gula ikut tahap kemanisan yang digemari anda 
dan condense milk/evaporated milk. 

boleh tambah secubit serbuk kayu manis (kalau suka) 

masakkan air dalam periuk, kettle ataupun teko yang boleh direct heat tu... lepas tu masukkan tea dan semua bahan2 di atas tadi, masakkan dengan api sederhana sampai color bertukar jadi dark red, tambah susu pekat atau susu cair dan gula mengikut selera anda.. kalau saya suka susu pekat sahaja tanpa gula. kemudian biarkan air tu menggelegak beberapa minit.. jangan lama sangat ya.. nanti pekat sangat pula...  dan ready to serve! 
eh, sebelum tu, jangan lupa tapis supaya masa minum tidak ada rempah2 tu termasuk sekali.. ;)



rasa teh ni sangat2 sedap dan boleh buang angin dalam badan... sejak terjebak dengan teh ni, semua keluarga dan kenalan umrah yang sempat berkunjung ke rumah saya, saya hidangkan dengan teh ini. setakat ini semua pun suka.. 




tetamu malam tadi, abang, kakak dan anak saudara mr.dada.. 



kata abang ipar saya, ini adalah teh yang paling sedap yang beliau pernah rasa! mashaallah.. :)) 



kalau susah sangat nak masak2, nak boil2 air nak buat teh ni.. apa kata beli je yang ready made macam dalam gambar ni.. boleh juga jadi buah tangan untuk dibawa pulang ketika datang umrah atau haji nanti. jangan lupa masukkan dalam senarai wajib beli dan wajib cuba ok.. ada juga kedai2 di makkah yang jual chai adani ni. boleh minta "chai adani" ataupun nama lainnya adalah "karak tea". saya pernah juga rasa masala tea di restoran india yang rasanya lebih kurang sama. tak pasti cara penyediaannya sama atau tidak. 







penggemar chai adani,