Sunday, October 26, 2014

My vvip guests. YB Dato Shahaniza & YB Mas Ermieyati.

As salam...

Ingin sekali saya mengabdikan cerita tentang seseorang yang menjadikan memori musim haji saya kali ini menjadi lebih manis dengan kehadiran beliau dan suaminya.. setiap kali musim haji atau umrah sering kali kami dapat bertemu dengan rakan2 mahupun sedara mara yang jauh atau dekat. bukan itu sahaja, satu kelebihan juga apabila kami dapat memberikan layanan yang baik serta menjadi tourist guide foc pada sesiapa yang bertuah! ;))

Oleh itu, musim haji kali ini diserikan dengan kehadiran kakak 2pupu saya yang datang dengan tabung haji (muasasah) bersama2 KT 46. sungguh. tinggal di sini memberikan peluang untuk kami bertemu dan melayan saudara mara yang datang. kadang2 apabila di Malaysia belum tentu dapat berjumpa. tetapi di sini berlainan pula. biasanya mana2 rakan mahupun saudara mara akan cuba untuk menghubungi kami apabila tiba di kota makkah! saya dan suami amat berbesar hati dan menghargai setiap usaha sesiapa yang datang dan menemui kami. kali ini kakak 2pupu saya yang saya panggil kak de bersama-sama suami (abg nan) datang dengan 1 beg 'buah tangan' dari Malaysia untuk kami. sungguh terharu rasanya. beliau adalah Dato Shahaniza Shamsudin yang merupakan exco kerajaan negeri pahang bersama-sama suami beliau Dato Anandzachery Mohamad. macam2 cerita yang kami kongsi ketika mereka berdua berada di Makkah selama 1 bulan.

Dipendekkan cerita kami selalu bertemu.... kadang2 bawa kak de and abg nan makan.. kadang2 temankan mereka shopping buah tangan untuk di bawa pulang. ada sesekali ambilkan baju kotor mereka dan hantar ke dobi.. haa dapat bayangkan tak berapa banyak kali kami berjumpa?? haha... alhamdulillah time macam ni boleh spend time berkongsi cerita bersama.. cerita zaman dulu2 pun ada.. tu yang seronok tu... cerita perihal karier kak de juga. rasa sangat beruntung dapat menyelami sedikit sebanyak pengalaman seorang ahli politik yang sangat mesra dan peramah orangnya. kak de juga saya lihat sangat positif dalam apa jua yang dilakukan. sempat saya bertanya mengapakah beliau memilih untuk membuat haji dengan muasasah sedangkan beliau mampu untuk berada dalam pakej2 haji yang lebih mahal dah selesa. jawab beliau kerana merasakan bahawa tidak perlu membuang duit membayar pakej yang mahal untuk keselesaan diri sendiri walhal duit tersebut boleh digunakan untuk menaja kaum keluarga atau sesiapa sahaja yang tidak mampu untuk datang mengerjakan haji atau umrah. :'-) 

Kemudian, kak de turut menceritakan kepada saya tentang perihal seorang warga emas yang kebetulan berkongsi bilik dengan beliau. warga emas tersebut sudah hilang kemampuan untuk menguruskan diri sendiri dan juga tidak mampu melihat. hanya datang bersama suami yang juga tidak berapa kuat dan kurang pendengaran. sedih saya mendengar kisah nenek ini yang sungguh tidak berkemampuan untuk menguruskan diri sendiri malah ingatannya pun tidak berfungsi dengan baik. saya acapkali memikirkan bagaimanakah perasaan anak2 yang melepaskan kedua orang tua mereka begitu sahaja tanpa menemani mereka sehingga ke makkah dan madinah? kalau saya pasti tidak rela melepasakan. tetapi ALLAH lebih mengetahui.. saya bersangka baik yang mungkin anak2 pasangan warga emas ini jugak tidak berkemampuan untuk turut serta. jadi kak de dan rakan sebilik yang lain saling membantu untuk menguruskan nenek ini. dari semua segi termasuk menukarkan lampin pakai buangnya. mashaallah semoga ALLAH membalas segala kebaikan kak de dan rakan2 sebilik yang lain dengan haji yang mabrur. ameen.. tidak lama kemudian atas rundingan kak de bersama staff tabung haji yang juga alhamdulillah sangat prihatin akan keadaan pasangan warga emas ni, pihak tabung haji memindahkan kepada 1 bilik bersama. alhamdulillah.. ketika membuat haji pihak tabung haji juga menyediakan seorang pembantu untuk menguruskan nenek tersebut. 

Ada banyak lagi kisah suka duka yang menjadi sejarah dalam kronologi haji untuk pasangan kak de dan abg nan ini. menurut pengalaman mereka pengurusan tabung haji untuk muasasah juga amat baik sekali. ketika berada di arafah dan mina, makanan & minuman sentiasa mencukupi malah berlebihan pula. masyaallah alhamdulillah.. rezeki di berikan kemudahan dan kesihatan yang baik untuk menyelesaikan ibadah haji ini. 

Kali terakhir pertemuan kami sebelum kak de dan abg nan meninggalkan kota suci makkah untuk ke madinah, kami sempat membawa mereka makan malam ni asmak danah. sungguh bertuah kerana ketika itu sahabat baik kak de iaitu YB Mas Ermieyati Samsudin dan suami juga turut serta. sebelum ini hanya mengenali beliau melalui kerjayanya sahaja tetapi kali ini dapat bersama2 bersua muka dan makan malam bersama. masyaallah orangnya juga sangat humble dan baik sekali. pertemuan yang singkat tetapi semestinya amat bermakna dan meninggalkan kenangan indah kepada saya dan suami! alhamdulillah ditemukan dengan orang2 yang baik. semoga ukhwah yang telah ALLAH hadiahi ini berkekalan dan diiringi dengan perkara yang baik2 . ameen... :) 


ketika menikmati makanan yemen di makkah mall.. :) 


sesi sembang2 sambil minum teh tarik. kebetulan terjumpa ustaz shafendy yang datang dari madinah.. 





kenangan makan malam bersama di teratak comel saya. turut bersama kami ustaz rashid dan isteri, rugayya dan juga ustaz shafendy bersama isteri beliau zakiyyah. ustaz rashid merupakan pelajar tahun akhir di university umm qura, makkah manakala ustaz shafendy pula merupakan pelajar di unirversity madinah. 
catering yang sponsor juadah kami pada malam tersebut datang dari eira's kitchen. haha... menu merupakan kari kambing, sambal udang campur petai, masak lemak pucuk ubi, ayam goreng rempah, sambal velacan dan ulam timun. dan dessert pula cheese cake! alhamdulillah tetamu happy tuan rumah senang hati. hehe.. 

lihat! terbukti tetamu menyandar kekenyangan... 



yang pakai baju merah tu owner catering! kikiki



malam terakhir berjumpa sebelum mereka bertolak ke madinah baru berpeluang berkenalan dengan YB mas ermieyati. :)) kami makan di asmah danah.. tapi gambar makanan saya lupa nak ambil. ;) 
me, YB Dato shahaniza & YB mas ermieyati.. :) 

bergambar kenangan di depan hotel sebelum pulang.. 

bertuahnya saya dapar berkenalan dan berkongsi cerita bersama dua orang wanita hebat ini. panjang umur murah rezeki inshaallah kita akan pasti bertemu lagi.. 

us.. 



Ketika entry ini ditulis mereka semua sudah selamat tiba di Malaysia. atas urusan kerja yang tidak dapat dielakkan mereka terpaksa pulang awal dari tarikh yang sepatutnya. saya percaya mereka pasti sedang merindui kedua2 kota suci makkah dan madinah. terima kasih atas kenangan yang sudi dikongsi bersama. selamat kembali bertugas dan berbakti untuk masyarakat. doa saya sentiasa mengiringi kalian agar sentiasa di dalam rahmat dan perlindungan ALLAH selalu. ameen... 




salam rindu dari kejauhan,


2 comments:

  1. Jangan kenyang sangat...payah nak beribadah...

    ReplyDelete