Monday, December 29, 2014

Paris 2014 part 1 (Disney Land)


salam...

Akhirnyaaa... dapat juga update tentang percutian kami ke Paris bulan lepas... ye bulan lepas... lama dah... tapi nak update jugak untuk rujukan di masa akan datang.. sebenarnya dah lama saya ajak mr.dada bercuti.. masa kami tinggal di oman lagi dahuluuuuu... tapi mr.dada cakap kita dahulukan yang wajib. kalau ada rezeki lebih kita buat umrah dan haji.. kemudian barulah kita spend duit untuk bercuti lihat negara dan kehidupan orang lain... benarlah kata2 itu kami pegang sebagai doa... pada tahun tersebut kami menunaikan umrah pertama buat saya dan umrah ke dua buat suami.. setahun kemudian dapat menetap terus di Makkah dan dapat mengerjakan fardhu haji hampir saban tahun dan setelah itu pada november tahun ini baru kami terasa 'tidak berat' lagi untuk pergi bercuti! alhamdulillah... tangguh percutian daripada rania masih kecil sehingga rania sudah ada adik baru lah dapat pergi. hehe... rezeki yang ALLAH dah aturkan cukup indah hanya kita yang sabar atau tidak untuk menuggu... 


Di sebabkan rania & rasyad masih belum betul2 firm untuk di bawa ke banyak tempat dalam satu2 masa yang singkat, disamping ini adalah pertama kali kami menjejaki negara2 sejuk.. jadi kami hanya memilih percutian ini adalah singkat dan hanya satu tempat. ini adalah percutian ujikaji yang pertama untuk melihat ketahanan diri sendiri dan anak2 dinegara yang sangat berbeza suhu & persekitaran.. di samping ianya sangat menyeronokkan, ia juga sangat mencabar.. mentally dan physically.. ;-) ayuh kita layan gambar je lah kan... cerita dah hampir basi.. nak cerita pnjang2 pun tak best.. 


Hari pertama... 

kami sampai jam 6 pagi waktu paris... musim luruh menyebabkan malam yang panjang... pukul 6.30 baru masuk waktu subuh.. 

keluar dari airport lebih kurang jam 7.30am.. masih gelap.. 


musim luruh... yang suram dan mendung hampir sepanjang masa kami di sana... hati pun menjadi sayu dan melankolik.. sayu yang bahagia.. gituu... :p 

mr.dada solat subuh di airport sebelum ambil cab dan terus ke hotel.. 







pandangan dari atas flight sebelum touch down.. kota cahaya penuh cinta... 



view dari tingkap bilik hotel... kami sampai terus tidur dan lebih kurang jam 11 bangun, masak makanan segera, sebelum bersiap2 untuk eksplorasi pertama ke disney land! mood sangat excited..! 

radisson blu hotel menyediakan khidmat shuttle bus dai hotel ke disney land... gambar di atas ketika sedang menunggu bus untuk ke disney land... hari hujan... namun tidak mematahkan semangat kami. hehe.. 

seee.... kami redah hujan smpailah jumpa 1 booth yang jual rain coat.. beli & pakai kemudian sambung jalan... rasyad dah tertidur.. masih kepenatan.. 

rania... kelaparan... hujan2 dan sejuk cepat lapar.. namun tidak banyak pilihan yang boleh dimakan.. hanya croissant kosong... itu pun dah sedap sangat rasanya! 














my man... 

my boy.. 

minum coffee dulu... sejukkk... grrr..




rania tak tahan sejuk... masa ni dia dah menggigil.. tapi excited nak juga tunggu chrismas parade... 

rasyad suka sejukkk.... dia sangat enjoy the weather... 

our happy faces.. sebelum balik semula ke hotel... 



Hari ke dua
hari kedua, rania dah mula demam.. mungkin tidak biasa dengan cuaca... mujur saya dah bawa ubat demam siap2...

pagi tu masih hujannn.... jadi kami ke disney land tengahari... 


rasyad dah macam tellitubbies! hehe.. pakai banyak layer baju... nak jalan pun berat.. 




















semasa menunggu chrismas parade..


rasyad banyak tidur dan kurang bergerak... sebab sejuk kot.. hehe.. 




hari ke tiga..
hari ke tiga rasyad pula yang demam... huhu... jadi dada & rania sahaja yang ke disney land! bonda dan rasyad hanya habiskan masa di hotel... alhamdulillah nasib baik tidak terlalu panas... lepas makan ubat dan cukup rehat rasyad dah semakin ok...

pakai anna costum! 




kasihan budak demam ni... tengok luar tingkap sebab nak keluar... 

malam tu juga masih hujan... jadi kami hanya jalan2 sekitar hotel sahaja... :p




Hari ke empat.
hari ke empat adalah hari lahir saya! seronoknya dapat celebrate di kota Paris... jadi pada hari tersebut kami check out dari radisson blu dan pergi ke kota paris....


bye2 radisson blue...! 

to be continue... :))


Monday, December 22, 2014

Tetamu2 umrah.

As salam....

hy all semua pembaca yang dikasihi...
maafkan saya kerana sudah lama menyepikan diri..
al kisahnya bukan sengaja menyepi... tetapi wifi coverage kat rumah saya sejak 2 menjak ni perlahan macam kura..
rupanya data plan sudah hampir habis.. so dah renew tapi router pulak rosak kena beli router..

so sekarang ni alhamdulillah semua dah kembali kepada asal
saya perlu cover semua entry yang tertunggak terutama entry percutian bulan lepass...!
inshaallah try masukkan sedikit2 lama2 jadi bukit. ;)

tapi sebelum tu nak update tentang tetamu2 umrah saya untuk beberapa minggu ni..
saya sangat bersyukur ya ALLAH dengan medium blog ini saya dapat kenalan baru yang baik2.. tetamu2 ALLAH yang terpilih untuk datang beribadat di bumi barakah..
ada beberapa kenalan baru yang menghubungi dan susah payah datang jumpa saya dengan buah tangan dari tanah air.. sangat bersyukur dapat mengeratkan silaturrahim dengan orang yang baik... masyaallah tabarakallah tak sangka blog ini sebagai perantara di antara kita semua... semoga ikatan ukhwah yang terjalin berkekalan.. amin..


minggu lepas saya ke madinah juga setelah sekian lama... hati menjadi sangat rindu pada kedamaian kota madinah... saya upadate dalam entry yang lain ok sbb kali ini saya berpeluang ziarah di tempat2 sejarah.. yang tidak pernah pergi sebelum ni..

ok jom kita jenguk2 sikit siapa tetamu2 ALLAH yang saya jumpa setakat ini.. 

1st balik dari madinah pergi jumpa aunty zakiah... aunty zakiah ni dah call masa saya di madinah lagi.. 1st time jumpa mashaallah orangnya sangat baikkk... datang bawakan saya macam2 cookies yang sedap! terima kasih auntyyy.. hari ni beliau dan family sudah pulang ke Malaysia...  

ini tetamu khas dari kampung... cik ilah & pakcik sajali memang tiap2 tahun datang bawa jemaah dr kampung as a mutawif... this time cikgu masa sekolah2 dulu pun datang alhamdulillah... berkesempatan mengajak cikgu dinner di rumah saya! terima kasih cikgu shafie... :) 

esok malamnya saya ajak aunty zakiah dan family datang dinner di rumah.. mashaallah seronoknya melayan tetamu ALLAH! :) 

kemudian esoknya kami ke hotel hilton melawat mak cik dan pakcik yang datang umrah... atas masalah kesihatan mak cik dan pakcik saya dr chenor,pahang ini tidak berkesempatan datang ke rumah saya. jadi kami pergi berjumpa di bilik mereka sahaja.. seronoknya berjumpa saudara mara di tanah haram! 

tidak ketinggalan untuk bertemu aunty wan atiah... kenalan baru yang sudi menghubungi saya untuk bertemu.. saya berjumpa dengan aunty wan pada hari jumaat pagi.. berkesempatan breakfast sama2 dengan beliau... 


ini pula gambar malam tadi... makan malam bersama2 ustazah zai zakiah dan suami serta ustaz salehuddin nasir... berkenalan dengan ustazah zai zakiah kerana sama2 menjadi admin di group kenangan haji & umrah di facebook.. selama ini hanya berhubung melalui alam maya.. this time berpeluang bertemu! alhamdulillah..

ok lah... setakat ini sahaja.. entry2 lain bakal menyusul dalam waktu terdekat ni inshaallah... :)