Wednesday, May 21, 2014

hilang.

salam...

dah pukul 3 am... tapi saya tak boleh tidur...
so marilah kita bercerita di sini..
nak cerita yang di sini, di tanah haram ini criminal dah semakin meningkat..
takut saya melihat akan manusia yang tidak takut bebuat jahat di tanah suci. sedih pun ada juga.
sebenarnya ada macam2 kes jenayah kat sini... tapi tak lah tinggi macam di Malaysia yang pada saya amatlah menakutkan!

2 malam lepas, stroller kepunyaan rasyad hilang di masjidlharam..
masa tu kami ke masjid agak lewat malam sebab rindu.
so, macam yang selalu kami buat,
tinggal stroller di luar pintu numb 1 (king abdul aziz). letak kasut dalam tu... bila keluar.. elok je kasut kami ada di atas lantai. tapi stroller dah hilang! sedih. tapi, tak pe.. bukan rezeki namanya... saya lagi sedih sebab stroller tu hilang di masjidilharam. di tempat macam ni pun dah ramai pencuri. sebenarnya saya pernah terserempak dengan seorang jemaah umrah ni. masa tu saya baru keluar dari abraj al bait mall dan menghala ke masjidlharam. tiba2 ada seorang perempuan tegur. masa tu bawa stroller lain. bukan yang hilang ni. then katanya dia dah 2 hari melilau mencari stroller dia yang hilang. kebetulan stroller tersebut sama seperti stroller kami. dan menasihati saya supaya berhati2. tapi saya tak ambil kisah sangat.. tiba2 dua malam lepas terjadi kat kami. nasib baik masa tu mr.dada tiba2 kata nak bawa stroller lain (kebetulan dua2 stroller ada dalam kereta). biasanya kami bawa stroller yang bulky sebab dah attach stand untuk rania. tapi this time, tiba2 mr.dada kata kita bawa stroller yang lebih ringan. so, agak bersyukur sebab bukan stroller yang bulky tu yang hilang. kalau tak memang patah hati... :( rupanya banyak kes branded stroller hilang. rasanya pencuri ni curi stroller yang dia boleh jual semula dengan harga yang tinggi. dasyat. berani mereka buat benda macam ni dalam tanah haram. semoga cepat menerima balasan yang setimpal.

ini bukan kali pertama kami hilang barang. sebelum ni pernah juga hilang stroller rania. masa tu baru sampai makkah dan masih tinggal di hotel. itu sebab kecuaian kami sendiri. masa tu sewa bilik hotel yang kecil. so kami letak stroller tu kat luar pintu bilik. bangun pagi tengok dah tak de. :( sebenarnya saya teramat bersangka baik bila mula2 tinggal di sini dahulu. saya selalu fikir di sini orangnya semua baik2. tak akan ambil barang orang. tapi bila dah banyak kali terkena. maksudnya kenalah lebih berhati2.. kalau nak tawakal pun perlu kena pada tempatnya dan perlu setimpal dengan usaha. betul tak? lepas tu kasut saya pernah juga hilang. masa tu saya letak kasut bersama2 kasut rania & mr.dada dalam 1 plastik kemudian simpan di bahagian bawah stroller. bila keluar masjid, kasut saya hilang.. tapi kasut mr.dada & rania elok je ada dalam plastik. jahatnya awak ni pencuri! kasut mr.dada juga pernah hilang di madinah. dan kasut2 yang hilang tersebut bukan kasut yang murah. kasut branded. bukan saya nak riak. tapi nk jelaskan bahawa barang tersebut dicuri dengan sengaja. bukan ada orang terdesak nk guna and ambil. kalau desperate nk guna tak mungkin akan pilih yang cantik2 kan? tak mungkin akan buka plastik kasut orang dan hanya ambil sebahagian kasut sahaja. sedih. ada juga kes pencuri yang mencuri handbag masa orang tengah solat. biasanya mereka ambil waktu mangsa sedang sujud.

sepanjang 3 tahun saya menetap di sini macam2 kes jenayah yang saya dengar. paling mengerikan adalah kes part time maid saya. kes ni berlaku tahun lepas apabila dia dan rakannya menaiki teksi untuk pergi bekerja. tiba2 pemandu teksi tersebut membawa mereka berdua ke tempat sunyi dan merompak mereka... kasihan... mereka juga dipukul tapi alhamdulillah ALLAH lindung mereka tidak dirogol.. sampai sekarang maid saya masih trauma.. sebab tu jugalah kedatangan jemaah umrah diketatkan kepada kaum wanita diwajibkan datang dengan mahram yang sah sahaja. walau ramai yang complain tak puas hati tapi saya rasa tindakan itu betul dan tepat sekali. selain itu, baru2 ini ada kedai emas di sini di rompak.. berjuta jugalah kerugian yang ditanggung.

dunia akhir zaman... di mana2 sahaja ada orang jahat.. ya ALLAH.. semoga ALLAH lindung kita semua dari sebarang keburukan.. ameen...




5 comments:

  1. Assalamualaikum Hjh,

    Nampaknya si pelaku tidak takut akan balasan (CASH) yang akan diberikan kepadanya walaupun di Kota Suci Makkah ...lebih lagi di Masjidil Haram............

    Satu dugaan kepada sesiapa yang kehilangan sesuatu di Masjidil Haram yang perlu dihadapi dengan penuh tabah........

    ReplyDelete
  2. Kes mencuri ni mana2 pun boleh berlaku kecuali le depa tu ingat mencuri tu haram...tak mcm kat Jepun rakyatnya cukup prihatin tentang apa juga barang yang tertinggal,,,tak kan hilang w/pun kita terlupa utk mengambilnya...tulah tanda akhir zaman kat negara Islam tak ada ciri-ciri akhlak Islam tapi kat negara bukan Islam, akhlak yang baik diamalkan dan menjadi budaya hidup mereka...wallahua'lam

    ReplyDelete
  3. kecewa krn berlaku ditempat paling suci bagi umat islam yg sepatutnya menjadi contoh dan panduan. sehinggakan dikursus2 haji@umrah telah berulang kali diingatkan ttg teknik2 yg pencuri boleh lakukan, spt supaya meletakkan beg sandang disebelah hadapan, kalau tidak, anggaplah ianya sbg wakaf,.. lucu tapi itulah realitinya....

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete