Thursday, November 1, 2012

kronologi haji 2012 hari pertama (mudzalifah)


assalamualaikum... 

perjalanan haji kami bersambung lagi... keluar dari arafah hanya berjalan 10 minit sudah sampai ke tempat bas parking. dekat. mashallah. tidak terasa sukar walau perlu menempuh ribuan atau mungkin jutaan manusia yang juga keluar dari arafah pada masa yang sama. right after maghrib! apabila semua ahli kumpulan sudah berada di dalam bas, bas bergerak ke muzdalifah. traffic tidak konsisten. kadang2 perlahan kerana perlu menempuh kenderaan lain yang berpusu2 ke mudzalifah. tidak kurang juga dengan pejalan kaki yang ramai. ya, mereka berjalan dari arafah ke mudzalifah. jarak perjalanan bergantung kepada bahagian mudzalifah yang mana yang menjadi destinasi mabit mereka. paling dekat mungkin dalam 6-7km! oahhh... mmg jauh. tetapi jika berjalan dalam keadaan beramai begitu tidak terasa jauhnya. sedar2 je dah sampai. semangat orang buat haji ni memang lain. kadangkala memang unexpected! lagi2 apabila melihat orang2 tua yang nampak seperti tidak berkemampuan untuk berjalan. dengan pertolongan ALLAH swt, mashallah dengan mudah mereka boleh berjalan jauh. menakjubkan bukan? pahala jihad haji memang mampu mengatasi segalanya.. 

ok, berbalik kepada rombongan kami tadi.. perjalanan yang tidak konsisten itu kadangkala dikejutkan dengan pemandu bas kami yang agak agresif ketika memandu. nak tercabut jugalah jantung apabila pemandu cuba memotong kenderaan lain ataupun mengelak dari melanggar sesuatu ataupun emergency brake! mana yang penat memang tak sedar lena dibuai mimpi.. tapi saya yang memang kategori susah nak tidur dalam kenderaan ni memang kecut perut juga. di samping mengucap siap2. mana lah tau kalau jadi apa2 masa tu. sempat lagi terdetik dalam hati... "xpe.. kalau mati ni masih dalam ihram. inshallah dapat masuk syurga.. hehe... confident jea. macam la dah terampun dosa kau yang menggunung tu masnira!" inshallah2.. amin... ;) 

bas berhenti pada tempat yang mengelirukan.. saya sendiri tidak pasti di mana. apa yang saya ingat ternampak orang ramai sudah berada disitu. rasanya sudah berada di dalam kawasan mudzalifah atau mungkin berdekatan. rupanya, bas kami tidak dibenarkan parking disitu dan pemandu bas bersoal jawab dengan polis. lebih kurang 20minit juga pemandu bersoal jawab dengan polis. entah apa yang cuba disoal jawabkan saya malas ambil tahu. saya lebih memikirkan untuk cepat sampai ke mudzalifah. tidak lama kemudian bas bergerak lagi.. kali ini semakin jauh pula dengan mudzalifah. mungkin cuba untuk menghantar kami sedekat yang mungkin supaya kami tidak perlu berjalan jauh.. malangnya keadaan tidak mengizinkan untuk bas memasuki kawasan mudzalifah. hanya berhenti ditepi jalan. tidak pasti dikawasan mana. tetapi agak jauh dari sempadan masuk ke mudzalifah. akhirnya, saya, suami, ustaz shaharudin dan family, ruzmiza, en.roslan &family, en.muhammad & isteri serta en.rahim & isteri nekad untuk berpisah dari kumpulan. kami membuat keputusan untuk berjalan kaki dari tempat bas berhenti untuk masuk ke mudzalifah. perjalanan agak jauh. lebih kurang 40 minit berjalan untuk melepasi border. itu belum masuk mencari tempat untuk mabit kerana keadaan di dalam mudzalifah agak crowded dan tidak terurus. susah untuk mencari tapak yang sesuai. akhirnya terpaksa mengalah dengan tempat yang tidak selesa. di sebelah parking lori dan kecil. khemah pun xdapat buka kerana keadaan tidak mengizinkan. its ok... yang penting kami ada tempat untuk solat. kewajipan itu yang diutamakan. permulaan yang merasakan bahawa tempat itu sangat tidak selesa diakhiri dengan baik. rupanya tempat parking lori untuk makanan orang2 yang bersedekah pada jemaah haji. jadi macam2 lah yang kami dapat! buah, air, yang paling best coklat cake pun ada. biskut, kurma, burger bakar.... kenyanglah rania & syahadah! :) alhamdulillah... 

selepas setengah malam kami meninggalkan mudzalifah dengan hati yang sangat berat kerana terpaksa meninggalkan hj.mohammad dan hj.rahim bersama isteri masing2 kerana mereka berniat untuk tidur di mudzalifah sehingga subuh dan kemudian terus melontar. tetapi kami yang lain cuba untuk melakukan tawaf dan saie dahulu esoknya barulah melontar. kumpulan semakin kecil. belum lagi hati ini terubat kerana nekad meninggalkan group yang besar di awal perjalanan tadi, kini kumpulan kami mengecil lagi. kami teruskan juga perjalanan. meredah manusia, berjalan keluar dari kawasan mudzalifah menghala ke aziziah untuk mencari kenderaan yang boleh membawa kami ke masjidlharam untuk tawaf dan saie. alhamdulillah ianya dipermudahkan.. kami dapat menyewa sebuah kenderaan dan perjalanan kami memasuki masjidilharam berjalan lancar! selesai tawaf dan saie juga agak awal. lebih kurang jam 2.30 pagi.... sempat kami berehat di food court safwah tower makan maggi sebelum pulang. alhamdulillah perjalanan di hari pertama berjalan agak lancar. walau terpaksa berpisah dengan kumpulan tetapi kami puas dan gembira. mashallah... kami pulang jam 3 pagi... sampai di rumah jam 3.30 pagi.. masa untuk merehatkan badan yang seharian dikerah untuk berjihad kerana keesokkan harinya tenaga dan badan ini perlu berusaha sama lagi untuk perjalanan yang seterusnya.... inshallah....... :)












kisah haji saya bersambung lagi..... :)

salam sayang,

4 comments:

  1. Assalammualaikum Hajjah,
    Teruskan menulis ya.. seronok baca pengalaman haji yang berbeza dgn jemaah dari Malaysia.
    Tini

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih tini.... teruskan membaca k... :)
      ~eira~

      Delete
  2. Assalam.
    Nk tanya ... Penduduk2 Makkah memang dibolehkan mengerjakan haji tiap2 tahun ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. sebenarnya kami pergi secara tidak berdaftar.. kl tinggal dlm makkah inshallah ada kelebihan ni.. :) kalau pergi secara berdaftar rasanya tak boleh tiap2 tahun... bab haji kerajaan saudi memang adil. rakyat saudi dan rakyat muslim lain juga dapat kuota yang sama.. :)

      Delete