Wednesday, November 21, 2012

mereka sudah pulanggg....

assalamualaikum...

sudah agak lama saya tidak ke masjidilharam.. atas sebab2 tertentu.. :) especially sebab kesihatan... malam tadi, atas kerinduan yang teramat sangat saya kuatkan diri untuk ke sana... wow. terkejut. jalan dah lengang.. eh, betulke ni. skrg baru pukul 8 malam. tapi, jalan ke masjidilharam dah lengang sangat.. perasaan bercampur. gembira sebab berpeluang spent time kat masjid time orang tak ramai macam ni adalah satu peluang yang saya rindu sangat! beratur untuk mengucup hajarulaswad, tawaf hanya 15 minit! buat umrah dalam keadaan yang sunyi... iktikaf di masjid sehingga lewat malam... dannnn... makan2 di dataran masjid sambil tunggu waktu solat... kadang2 shopping kat shopping mall depan masjid ataupun duduk di starbucks, kemudian masuk waktu solat masuk dalam masjid semula! terasa masa yang ada terisi dan gembira.. :) 

namun, disebalik kegembiraan dan keterujaan dengan suasana masjidilharam yang lengang... terasa juga seperti merindui kemeriahan ketika bulan haji.. seperti melihat orang yang memenuhi setiap ruang masjid.. yang tawaf dengan pelbagai gaya.. dengan uniform yang pelbagai.. bermacam ragam... rindu... kini rumah ALLAH lengang... suasana sekeliling turut lengang... di food court juga sudah sunyi... kerusi lagi banyak dari orang yang datang makan.. tak perlu main rebut2 kerusi lagi. hehe.. ternampak kelibat ramai orang tempatan yang datang.. yang wanita memakai fully black dan yang lelaki fully white! kedai2 pun tutup awal..! yaaa..... mereka sudah pulanggg... tetamu ALLAH semua sudah pulang.. semoga mereka semua pulang dengan haji yang mabrur.. amin3.......... kadangkala saya juga turut tersentuh melihat jemaah haji yang menangis semasa tawaf wida'. saya pasti mereka berdoa supaya dapat datang lagi............... kabulkan semua doa2 itu ya ALLAH..... 






jemaah haji dr china selepas tawaf wida' akan jalan secara mengundur sehingga hilang kaabah dr pandangan..... 

view dari food court abraj mall... suasana lengang di dataran jam 9 malam... 


8 comments:

  1. Assalamualaikum Puan,
    Sayunya semasa tawaf wida'...kalau tak kuat mahu nak pengsan rasanya....betapa bertuahnya Puan berada di sana...

    ReplyDelete
  2. saya juga pernah merasakan perasaan itu.. ketika kali pertama saya menjejakkan kaki ke makkah.. masa tu saya belum lagi menetap di makkah... jadi, saya amat memahami perasaan ketika tawaf wida'. setahun selepas itu saya betul2 berpeluang menetap di makkah! mashallah.. alhamdulillah.. :)

    ReplyDelete
  3. terima kasih Mass

    Mak cik telah menempah utk buat umrah pd jan.16 nanti.harap2 kita dapat bertemu di Haram.insyaallah

    ReplyDelete
    Replies
    1. inshallah mak cik.... kalau berkesempatan kita bertemu inshallah... semoga perjalanan berjalan lancar.. :)

      Delete
  4. Salam

    Ya Allah... semoga saya diberikan peluang lagi untuk ke sana...rindu yang tak pernah padam untuk ke sana...

    Buat Masnira... gunalah peluang yang diberikan dengan sebaiknya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih natrah.... inshallah selagi diberi peluan dan rezeki akan saya hargai dan gunakan sebaiknya... :)

      Delete
  5. salam....baca blog membuat saya rasa makin terpanggil utk ke sana...mudah2an dimakbulkan...Amin...

    ReplyDelete