Tuesday, May 3, 2016

Ada apa dengan tajuk?


Embara Kasang Diselimuti Oasis. 

Apa maksud tajuk buku ni ya? sudah selalu saya diajukan dengan soalan yang sama. saya pun masa mula-mula dapat final review sebelum print buku agak terkejut membaca tajuk buku! eh, nampak sangat bukan saya yang bagi tajuk. ;P


yes. tajuk buku telah diberikan oleh pihak penerbit. kalau tanya saya sudah pasti saya lebih suka tajuk yang lebih mudah, santai dan senang difahami. sesuai dengan isinya yang sangat-sangat simple. penulisan saya bukan suatu yang berat atau sangat puitis. gaya bahasanya juga sangat mudah dan santai. tidak perlu memberatkan otak untuk memahaminya. 

namun apabila melihat tajuk yang telah diberikan. saya hargai. wah, hebatnya tajuk! persis karya-karya agung seorang sasterawan. layakkah buku saya diberikan tajuk yang sebegini puitis? sesuaikah dengan isinya yang sangat mudah difahami ini. malah, penulisan saya masih hijau.. masih jauh jika ingin dibanding dengan penulis-penulis yang jauh lebih berpengalaman. MashaAllah tabarakAllah. 

jom saya elaborate sedikit tajuk buku ini. setelah dikaji.., 
Embara bermaksud perjalanan atau penggembaraan, Kasang pula membawa maksud kering, tandus. diselimuti bermaksud.. semua tahu kan maksud diselimuti? ^_^ dan yang paling special iaitu oasis. oasis ini merupakan sebuah kawasan di tengah padang pasir yang subur serta mempunyai air dan tumbuhan. 



Daripada penelitian saya, tajuk buku ini sangat sesuai dan bertepatan dengan isi penulisan saya cuma cara penyampaiannya sangat puitis dan memerlukan penaakulan. :) dari segi maksud tersirat saya membayangkan tajuk itu bersesuai dengan diri sendiri. seorang yang sangat 'kasang' dari segi ilmu especially ilmu agama kemudian mengembara dan menggali ilmu ke sebuah oasis itu kota Makkah. perkaitannya jelas. 


gambar ketika majlis usrah kami bersama Dato Dr. Mohd Asri Zainul Abidin baru-baru ini. sempat menghadiahi beliau buku saya. 




saya juga ingin mengambil kesempatan dan peluang ini untuk mengucapkan ribuan terima kasih tidak sehingga kepada semua yang menyokong penulisan saya. sangat-sangat terharu sebenarnya. walupun buku ini masih terlalu banyak kelemahannya, masih terlalu banyak yang perlu saya pelajari untuk meningkatkan kemahiran dan penulisan serta masih jauh langkah saya untuk berada seiring dengan penulis lain yang jauh lebih baik, namun saya tidak pernah jemu untuk mencuba dan menggali ilmu!  inshaAllah untuk buku ke dua saya akan memperbaiki kesilapan-kesilapan yang ada. bagi chance ya! dapatkan juga naskah ke 2 saya nanti. sekarang masih lagi dalam tempoh penulisan. ;-) 


sementara itu, boleh dapatkan buku Embara Kasang Diselimuti Oasis di pesta buku angtarabangsa 2016 yang sedang berlangsung sekarang sehingga 9May nnt di Maeps, serdang! tinggal beberapa hari sahaja ni. 

cari logo Humaira Pustaka ataupun Maghfirah seperti dalam gambar tu. jangan lupa kongsi gambar dengan saya di facebook ya.. :) 




penulis buku embara kasang diselimuti oasis,

No comments:

Post a Comment