Wednesday, October 31, 2012

kronologi haji 2012 hari pertama. (wukuf)

assalamualaikum.... 

hy pembaca blog yang dikasihi.... dengan berkat doa kalian alhamdulillah saya beransur pulih.. cuma batuk yang agak degil nak tinggalkan saya.  >_<

baiklah seperti yang dijanjikan... saya akan kongsikan pengalaman saya sepanjang mengerjakan ibadah haji yang lepas. ianya memberikan pengalaman yang jauh berbeza dari kali pertama saya membuat haji tahun lepas. sememangnya haji itu menuntut pengorbanan yang bukan sedikit tetapi terlalu banyak sehingga ada suatu ketika kita akan terasa terlalu sukar dan hampir berputus asa. bukan saya... orang lain.. saya ok je. alhamdulillah.. :) seperti tahun lepas haji kali ini juga tanpa berdaftar dengan pakej, tanpa khemah yang tersedia, tanpa makanan yang terhidang dan terikat dengan mana-mana agensi. lebih jelas kami kebanyakkan warga makkah buat haji kalau dalam bahasa kami secara 'koboi"! bawa khemah sendiri, makanan sendiri, cari tapak disetiap kawasan yang terdapat dalam rukun haji sendiri. pendek kata, memang haji yang ikut rezeki tanpa perancangan rapi. semuanya bergantung kepada keadaan dan doa kepada ALLAH swt agar perjalanan kami dipermudahkan. memang 100% berserah dan tawakal. jika kesukaran yang DIA beri kami terima dan lalui selagi terdaya, tetapi jika sebaliknya kami manadah tangan bersyukur. 

rezeki kami apabila sehari sebelum wukuf, kami dikhabarkan 1 berita gembira dimana kami dapat bas yang disewa khas untuk membawa kami masuk ke arafah. jika ikut plan awal kami akan masuk arafah untuk wukuf dengan public transport yang banyak dikawasan berdekatan masjidilharam. alhamdulillah ada satu group pakej dari malaysia yang sudi menumpangkan kami memandangkan masih banyak space dalam bas yang mereka sewa. kami dikenakan bayaran 400 riyal seorang. bas tersebut dijadualkan membawa kami masuk ke arafah dan kemudian ke mudzalifah seterusnya ke masjidilharam. 

pagi itu, 9 zulhijjah kami keluar rumah jam 7.30 pagi. dari rumah saya bersama uztaz sharuddin dan keluarga. turut bersama kami adalah hj.muhammad dan isteri hjh. zaitun, hj. rahim dan hjh.rozdiah. dan juga isteri kepada sahabat suami hjh. ruzmiza. kami bergerak ke hotel ketua kumpulan hj.arshad. tiba di sana jam 8 pagi. sudah ada beberapa orang yang tiba lebih awal. keluarga hj.roslan dan juga beberapa orang yang saya tidak kenal. kami tunggu agak lama kerana bas lewat tiba. masing2 sudah runsing kerana takut tidak mendapat tempat di dalam tanah arafah. tetapi semua menunggu dengan sabar. alhamdulillah. 

bas tiba lebih kurang jam10 pagi dan kami bertolak ke arafah dengan talbiah yang tidak putus2 diketuai oleh hj.arshad dan ustaz hj. mastura yang mengetuai rombongan haji dari malaysia. apabila talbiah bermula, entah mengapa hati saya terasa sangat tersentuh! sayu dan mendayu2.. kami datang kepadaMU ya ALLAH.. terimalah kami. semoga haji kami ini haji yang mabrur. dalam hati tidak henti berdoa agar perjalanan haji kali ini dipermudahkan. terdapat beberapa orang tua yang menggunakan wheel chair serta beberapa orang kanak2 dalam kumpulan kami. menyerah diri padaNYA dalam keadaan hina dan berdosa, saya hanya tawakal. kuatkan diri ini untuk beribadah kepadaMU ya ALLAH.. alhamdulillah perjalanan lancar. kami sempat tiba di arafah sebelum waktu zohor. 

apabila tiba di arafah, orang2 lelaki turun dahulu untuk mencari tapak di dalam arafah dan kami yang wanita dan kanak-kanak menunggu di dalam bas. tidak lama. lebih kurang 30 minit orang2 lelaki sudah siap memasang khemah dan memanggil kami untuk turut serta. alhamdulillah dapat tempat yang selesa tidak jauh dari border. tidak perlu berjalan jauh. itu satu rezeki yang tidak terduga juga! terima kasih ya ALLAH. bisikku dalam hati. 

kami berwukuf dengan tenang alhamdulillah. walaupun agak terik matahari tetapi kami mampu bertahan sehingga waktu maghrib. si kecil rania (3 tahun) dan nur syahadah (1 tahun) juga tidak banyak ragamnya. rania bermain dengan water spray (saya bawa utk memudahkan mengambil air sembahyang) untuk mengurangkan rasa panas.. apabila penat mereka tertidur tanpa banyak ragam! mashallah. :) amalan2 sewaktu berwukuf berjalan dengan khusyuk dan sempurna. walau menahan panas mentari, itu tidak memutuskan semangat. untuk memastikan sentiasa bertenaga saya akan makan kurma setiap setengah jam. di samping meminum air yang cukup. bukan berlebihan kerana bukan senang untuk mencari tandas di situ. saya sendiri tidak pasti di mana tandas. jadi sebagai langkah berjaga2 kami tidak mengambil makanan berat dan minum air terlalu banyak. minum hanya apabila badan sudah memberikan isyarat memerlukan air. :) mashallah dugaan di arafah tidak berat alhamdulillah. cuma berhadapan dengan cuaca yang panas dan orang yang ramai terutama menjelang waktu paling mustajab berdoa (asar ke maghrib). hampir tiba waktu maghrib kami memastikan barang2 seperti khemah siap dikemas supaya senang untuk keluar dari arafah apabila masuk sahaja waktu maghrib.

sebelum bertolak ke hotel.. menunggu bonda n dada masukkan barang dalam kereta.


border arafah.

us... 


berwukuf di tepi bas. 



tapak perkhemahan kami... 


wukuf seorang diri... 



panassss...... 

hajjah rusmiza &hajjah salima & si comel syahadah. 

hj.prof.ezani. the only malaysian lecturer di ummul qura university.




haji rashid. ummul qura student.


hajjah ruzmiza & hajjah zaitun. 

solat.

main air... 




main water spray untuk mengurangkan rasa panas.. 






haji arshad our group leader. 


bersedekah di hari wukuf.


khutbah oleh hj sharuddin ummul qura student. 

tidur kepenatan&kepanasan

hj roslan. 

hj wan nazri.. 

lunch. prof bawa indonesian food dr restoran berdekatan rumahnya. :)


solat di mana-mana.


solat di mana-mana.....


hj. rahim & hajjah rodziah.... they are from singapore. 














kami meninggalkan arafah dengan hati yang gembira.. agak penat tetapi ianya bukan sebagai peluntur semangat untuk teruskan perjalanan haji yang masih panjang.. menghela nafas panjang kerana terasa mudah di arafah bukan bermakna satu keyakinan bahawa perjalanan kami yang seterusnya akan mudah juga. dalam hati masih berdoa, berdoa dan terus berdoa. yang pasti kenangan di arafah itu satu kenangan yang tidak mungkin akan berulang. ya, berwukuf di arafah jika masih berpeluang di tahun hadapan dan tahun seterusnya akan berulang lagi. tetapi, memori dan orang2 yang bersama ketika wukuf tahun ini mungkin tidak akan ada lagi pada tahun berikutnya. ia satu pengalaman yang beharga yang terpahat di hati saya inshallah.. 


saya sambung lagi nanti.. 

salam sayang, 

2 comments:

  1. Salam sejahtera,

    Adik Masnira, just nak tanya. Akk tengok gambar Hajjah Salima tu berpurdah. Ketika itu di arafah, dan pastinya sudah berihram. Bukan kah tidak boleh menutup muka? Betulkan akk jika akk silap.

    ReplyDelete
  2. akak misabammas,
    maaf saya tidak arif tentang ini. saya juga pernah bertnya. penjelasannya ada dalil yang membolehkan wanita menutup muka semasa dalam ihram. cuma perlu menutup dari atas kepala dengan 1 kain. bermakna, niqab yang separuh @ yg nmpak mata tu xboleh. kebanykkn org wanita saudi juga berihram dengan cara tersebut. -wallahualam-

    ReplyDelete