Thursday, July 25, 2013

Malam-malam ramadhan



Assalamualaikum...!

dah berapa hari tak update blog nih! my 2R sekarang ni dah betul2 tertukar waktu tidur. malam memang berjaga dan siang tidur. tsk..tsk.. rania pukul 6 pagi baru tidur dan kadang pukul 6 petang baru bangun! dah consider puasa dah. so, masa tidur kami dah sama. bila saya tidur rania dan rasyad pun tidur. bila saya bangun, rania & rasyad masih tidur lagi. kadang2 mereka dah bangun pun saya pula yang masih tidur. hehe. jadi waktu berblog pun tak menentu. saya hanya boleh berblog bila mereka tidur. kalau bangun saya takkan boleh menaip sambil menjawab 1002 soalan yang datang dari rania. :p 

ok, bulan puasa ni.. kota makkah memang bertukar 100%! bulan ramadhan tu memang sangat meriah. saya suka. kota makkah akan betul2 penuh bila bulan ramadhan dan musim haji. tetapi kemeriahan itu berlainan. kalau bulan ramadhan semua benda kat sini jadi bertukar. waktu2 bekerja, waktu2 keluar, waktu beribadat, dan waktu operasi kedai/mall, waktu tidur, waktu berjaga, waktu makan, semua bertukarlah! waktu bekerja biasanya half day sahaja. kalau office mr.dada waktu bekerja sepanjang ramadhan ini adalah dari jam 6 pagi sehingga 12 tengahhari sahaja. pejabat kerajaan juga half day! dan 10malam terakhir banyak office yang sudah mula bercuti bagi memberi peluang semua pekerja hanya memberi tumpuan untuk beribadat. sangat istimewa bukan? :) yang paling menarik waktu operasi tempat shopping juga turut bertukar. biasanya mereka akan beroperasi dari jam 9 malam hingga 2 pagi. ada juga yang buka sehingga subuh! jadi masih boleh shopping selepas selesai terawih. phew. jam 12 hingga 2 pagi itu waktu kemuncak. waktu macam ni memang ramai dalam shopping mall. beberapa malam ni saya sempat ke makkah mall, mall of arabia, jeddah dan juga spend time di taman depan rumah sahaja. jom tengok gambar nak? 

ini makkah mall. gambar saya ambil dari en.google sahaja. shopping mall ni masih baru. berada dalam kawasan aziziah(masih dalam tanah haram) :) kalau sesiapa yang nak datang ke sini dari masjidilharam, boleh ambil teksi. make sure berpakaian yang proper ok. kalau pakai abaya lagi bagus. supaya tidak dipandang pelik nanti sebab ini tempat orang tempatan. 


saja nak bagitahu ada butik paris hilton dalam makkah mall ni. hihi... lagi ada butik2 brand gap, zara, clarks, hush puppies, coach dan banyak lagi lah. butik2 yang menjual abaya2 berjenama pun ada. harga around 450-1000++. kualiti memang tiptop! :) 


ni gambar rania dan hanim (kawan rania baru kenal) di playground betul depan rumah saya. masa ni jam 1.30 pagi! masih hyper budak2 ni bermain... 

orang2 di sini suka picnic. dimanapun boleh picnic. tak perlu cari laut atau air terjun. hehe... ni gambar curi2 ni.. 

budak ni seronok betul. 



view playground dan jogging track dari depan apartment saya. 

malam kedua bawa rania bermain, sekumpulan orang2 yang picnic tu panggil saya join sekali. mereka fikir saya orang Filipino.. mungkin sebab dengar rania berbahasa english. then bila saya kata 'ana malizi'. mereka terus kata ohhh mashaallah kuwais..kuwais... kemudian bagi saya tea.. suruh makan macam2.. sampai kenyang sangat2.. kalau sesiapa yang pernah bergaul dengan orang arab, tentu maklum yang mereka ni sangat2 pemurah. kalau melayan tetamu mereka akan menghidangkan macam2 juadah dalam portion yang besar. kita kena makan sampai habis. kalau tak selagi tu mereka akan paksa makan. hihi... lepas ni kalau ni datang umrah atau haji, kalau jumpa orang2 arab nak bagi/share makanan/minuman ambil saja! mereka akan terasa hati kalau kita tolak. 


malam semalam mr.dada tu teringin nak berbuka di luar.. so, kami ke jeddah. rupanya restaurant dalam shopping mall semua tutup. yang buka hanya food court. yang lain semua buka selepas jam 9 malam. tengok gambar ni. legang sangat. orang pun masih belum ramai. 

sambil2 menunggu.. marilah kita bercam-whore. 
sekarang dah 15ramadhan... sekejapnyaaa.... orang kat malaysia dah dengar lagu raya... nasib baik kat sini tak de lagu raya.kalau ada pun mungkin saya yang tak faham. tapi selalunya saya dengar alunan ayat2 al-quran dimana2 waima di dalam shopping mall pun. seronok kan. mereka semua sangat3 menghormati bulan mulia ini. mashallah.... ^_^ setiap malam masjid penuh hingga luar masjid! semakin ramadhan sampai ke penghujung, semakin penuh rumah ALLAH. bukan hanya di makkah, tetapi di jeddah juga dan saya percaya seluruh saudi juga begitu. sedihnya saya masih belum boleh solat jadi saya belum boleh ke masjidlharam.. oleh itu saya tidak boleh berkongsi suasananya di sini... its ok, esok saya paksa mr.dada ambil gambar sekitar masjidilharam! 
 erm, ok lah... saya nak prepare untuk sahur nih... nanti sambung cerita lagi. byeee... 


1 comment:

  1. salam kenal kak mas.seronok baca catatan akak tentang kehidupan di makkah.

    ReplyDelete